Big Spender :-)

Dinsdag ben ik met dochterlief de stad in geweest. Allereerst achter een bril aan. Ik had al heel lang het idee dat mijn ogen veranderd waren, hoewel ik de oude bril pas 3,5 jaar heb. Zal de leeftijd wel wezen 😦

We gingen naar Specsavers, waar ik allerlei monturen paste. Op een rek met monturen vonden we een bordje Roken is slecht voor je ogen. We lachten wat en vroegen ons af wat dat betekende? Even later nog zo’n bordje op een ander rek, nu begon het ons te irriteren. Dochter kreeg spontaan de neiging een shaggie op te steken! Toen een net vrijgekomen verkoper op mensen afliep die net binnenkwamen, ons totaal negerend, zijn we maar naar Pearl gegaan.

Daar werden we direct geholpen door een erg aardige verkoopster. Nadat we een hip en trendy montuur hadden uitgezocht (vergeten een foto te maken!) was ik ook direct aan de beurt voor een oogmeting. En jawel, ik had dus gelijk. Mijn ogen zijn nogal veranderd de afgelopen 3 jaar, en niet ten goede 😦

Ik blijk nu in beide ogen een prisma te hebben. Die schijnen spontaan te kunnen ontstaan, maar kunnen ook wel weer zomaar verdwijnen. Naast de cylinder die ik al heb. Plus dat mijn linkeroog, altijd al m’n slechtste, niet meer optimaal werkt (familietrekje denk ik). Het vervelende blijkt dat mijn linkeroog ook het dominante is. Dat moet je zien als rechts- of linkshandig zijn, zoiets. Jammer dat nu net het slechte oog de overhand wil nemen.

In mijn nieuwe bril komen multifocale glazen. Niet omdat ik een leesbril nodig ben, verre van dat. Mijn probleem is dat ik vroeger mijn bril altijd op had, en nu moet ie af bij alles wat ik wil lezen. Erg lastig, want bij de pomp achter de kassa moet ie af, maar ik moet ook buiten in de gaten houden, en dat zie ik slechts wazig zonder bril op.

Volgens de oogmeetmeneer gaat mijn hoofd het hierdoor wel een stuk rustiger krijgen, hij was zelfs verbaasd dat ik nooit hoofdpijn heb! Omdat mijn ogen zich nu constant scherpstellen om te lezen, zich focussen zeg maar. En dat hoeft met de nieuwe bril niet meer. Wel zal het, juist omdat ik gewend ben te lezen zonder bril, voor mij heel erg wennen zijn. Als dat wennen na 2 maanden nog echt niet gelukt is, mag ik terugkomen…

Vooral het oogmeten duurde een eeuwigheid, onze tijd was al half om. De bril zal over ongeveer 3 weken klaar zijn, ik ben benieuwd. Toen door naar Sapho, waar ik mijn meeste kleren koop. Daar vond ik een geweldige broek, helemaal mij πŸ™‚ Lekker warme stof, een fijn ribje, grijs. Met heel erg wijde pijpen. Voelde me meteen weer in de jaren 70 terug πŸ˜€

Mijn lievelingsschoenen waren inmiddels al zo’n 6 jaar oud (!!!). En zagen er dus echt niet meer uit. 2 jaar geleden waren ze eigenlijk al totaal op en versleten. En hoewel ik wel andere schoenen heb, draag ik die zelden, niets zit zo lekker… Vorig jaar is dochterlief al eens een hele middag met me op zoek geweest naar exact diezelfde schoenen, maar dan weer nieuw. En voor de bruiloft vonden we ook na uren winkel-in-winkel-uit nog geen geschikte schoenen voor mij. Dus toen ik zei dat ik schoenen… begon ze te kreunen: Nee he, niet weer!

Eindelijk snapte zelfs ik nu wel dat ik mijn oude schoenen in geen enkele winkel meer vinden zal. Ze sleepte me mee naar Van Haren, waar ze zelf altijd prima slaagt. We zagen een aantal modellen die ik leuk vond. Ik moest gaan zitten en zij begon met dozen te slepen. Verkeerde maat, nee de goede maat zit ook niet lekker, mijn tenen worden geprakt. Het volgende model zat niet lekker bij de hiel. En toen ineens eentje… ik stak een voet erin, en dat voelde als thuiskomen, het zat gelijk lekker! Ook de andere schoen aan, even erop lopen, ja!!!!! Dit zijn mijn nieuwe lievelingsschoenen πŸ™‚

Dochterlief moest nodig geknipt worden, dus op naar een kapper, waar ze direct kon gaan zitten. Helemaal weer happy met een kort koppie. Terwijl ik haar heel lange haar van vroeger nog altijd het mooiste vind πŸ˜›

Geen tijd meer om even ergens gezellig te gaan zitten, we moesten toen ook direct door naar de brommer, en naar huis. Waar ik mijn haar wat opknapte (een helm is niet echt goed voor krulletjespermanent), terwijl Char ondertussen een paar broodjes voor me smeerde. Want ik had beloofd de baas af te lossen bij de pomp.

Tijdens het werk had ik mijn nieuwe schoenen aan, en wat ik anders nooit doe: Thuisgekomen heb ik mijn oude schoenen direct in de container gegooid. Zonder ze nog eventjes te bewaren voor het geval dat…

Het was een ontzettend drukke dag, maar wel heel geslaagd op alle fronten! (en nu ben ik weer even helemaal blut, lol)

7 Responses to “Big Spender :-)”

  1. Martin Says:

    Hi Sjouwke!
    Niet om je bang te maken hoor, maar ik heb sinds kort een nieuwe bril met daarin voor het eerst … multifocale glazen. En dit heeft de prijs van de glazen meer dan verdubbeld, en dat hadden ze er niet eens bij gezegd. Beschamend. De glazen waren toch al heel duur omdat ook ik prisma’s en cilinders heb, en verder is mijn linker oog veel beter dan m’n rechter.
    Je kon wel familie van me wezen πŸ™‚
    Ga dus maar flink sparen…
    En bedankt voor je mailtje!

  2. Aragog Says:

    Weet ik hoor 😦
    Mijn oude bril kostte 3,5 jaar geleden 108,-
    Mijn nieuwe kost 317,- !!!!
    Jij ook al multifocaal? En je bent nog lang niet zo oud als ik :-PPPP

  3. Nella Says:

    Hallo Sjouwke het duurde even voor ik een
    reactie kon plaatsen,geeft niks hoor want
    het totale beeldscherm was roze gekleurd
    ROZE BRIL!!!(hahahaha)

    Ach het hoort erbij he?nieuwe glazen!
    Ik heb het al jaren,was veertien dagen wennen
    weet nog dat ik dacht,,ik gooi die bril het
    raam uit,maar echt na veertien zou je DE BRIL
    niet meer kunnen missen

    Ik weet zeker dat je met je nieuwe bril
    heel tevreden naar je nieuwe broek en
    schoenen kijkt

    Knipoog van Nella die dat doet door een ietsje pietsje roze bril

  4. Caro Says:

    http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2613254/Al_uw_vragen_over_de_gratis_bril.html

    Het kan even duren, maar dikke kans dat jij je bril uiteindelijk ook helemaal vergoed krijgt.

  5. Aragog Says:

    @Caro: leuke regeling, heb het net doorgelezen. Helaas zal het voor mij wel niet gelden, want om belasting terug te krijgen, moet je dat eerst betalen. Geldt net zo voor mijn hypotheekrente. Aftrekposten zat, maar ik kom met m’n loon vrijwel nooit boven de heffingskorting uit. Geen belasting hoeven te betalen = ook niets terugkrijgen he πŸ˜‰

  6. Caro Says:

    @ Aragog

    Nou, dit jaar zit het dus anders, ziektekosten krijgt vrijwel iedereen terug omdat je zo boven de drempel zit:

    Weinig inkomen?
    Als u weinig inkomen heeft, heeft u misschien weinig aan de aftrekposten. Na aftrek van heffingskortingen betaalde u misschien sowieso al geen belasting. Dan heeft u ook geen voordeel van de extra aftrekpost. Hiervoor bestaat echter de TBU (Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven). U krijgt deze 6 tot 8 weken na uw definitieve belastingaanslag. Het deel van de heffingskortingen dat door de extra aftrekpost niet wordt benut, krijgt u dan alsnog uitbetaald via de TBU.

    Linkje erbij:
    http://www.belastingdienst.nl/particulier/gezondheidenaftrek/gezondheidenaftrek-05.html#P191_7687

    Wat je (terug) kunt krijgen moet je niet laten liggen he? πŸ˜‰

  7. Aragog Says:

    Oooohhhh… dat klinkt echt goed Caro :-)))
    Ga het allemaal ff doormailen naar de boekhouder… een goeie kennis die al zo’n 30 jaar m’n belastingaanslag doet. Die moet hier dus zeker van weten…

    Zou wel heel mooi zijn zeg !!!!
    Thanks πŸ˜€


Leave a comment