vervolg NVLDDMKM

Oftewel beeldschermstuurprogramma reageert niet meer…

De afgelopen dagen heb ik er veel op gegoogled, en kreeg dan 1000-den hits. Het probleem schijnt veel voor te komen, maar alleen onder Vista en Win7. De oplossingen waren legio: te veel stof in de pc (mijnes is een half jaar oud en pas nog schoongemaakt van binnen), verouderde drivers (heb ik verleden week nog gedownload), oververhitting van onderdelen in de pc (kan ook niet), en allerlei technisch heel ingewikkelde zaken die ik niet snap.

Vanochtend waren de kids hier al op tijd. Schoonzoon heeft eerst de oude drivers van de videokaart verwijderd, en nieuwe gedownload: Omega. Hij had gehoord dat dat weleens kon helpen… niet dus. Even inloggen in SL en… crash! Nadat hij alles geprobeerd had wat ie had kunnen bedenken, was het dochter haar beurt.

Ze heeft alles wat belangrijk voor mij is op de C-schijf, gecopieerd naar een andere partitie. Plus het allerbelangrijkste: mijn emails en stamboomprogramma pro-gen, op haar usb-stick. Toen C geformatteerd, en op mijn verzoek begonnen XP erop te zetten. Want dit probleem komt voor onder Vista en Win7, maar nooit onder XP.

XP crashte al snel, en nog eens, en nog eens, en nog eens. We dachten dat er een heel licht krasje zichtbaar was op de CD, maar zeker waren we daar nieteens van. Installeren lukte dus niet. Dan Vista er maar weer op zetten, maar ook die crashte de hele tijd. Wat de experts deed besluiten dat het een hardware probleem zijn moet.

Oftewel mijn Nvidia Gforce 9400GT kaart is kaduuk (gekocht februari 2009), of het slot waar ie in zit op het moederbord (gekocht oktober 2009) is niet goed meer 😦

Ze hebben mijn pc nu meegenomen naar huis, en gaan de kaart in een pc van hun proberen, zien of ie dan ook crasht bij games. Ook hebben ze de garantiebewijzen van pc en videokaart meegenomen. Als ik hem terug krijg istie gerepareerd, maar tot dan behelp ik me op mijn heel oude peeceetje, dat schoonzoon nu voor mij beneden heeft geinstalleerd, zodat ik niet steeds in de logeerkamer hoef te zitten, en m’n grote beeldscherm wel kan gebruiken.

Afwachten dus maar. In Second Life kan ik op deze oude pc wel, alleen gaat alles dan heel traag. Voor Runes of Magic moet ik ff wachten tot m’n goeie pc terug is. Ergens volgende week. Hoop ik.

Leave a comment